Hvalfiskbolaget i Åbo

Lukuteksti

Notisen/artikeln ingår i HT 17/2 1847:|13 1|

Hvalfiskbolaget i Åbo.

1 Det är alltid en fördel att hafva korta namn på personer och ting, och vi ta oss alltså friheten under ofvanstående rubrik förstå det »bolag för hvalfiskfångst i östra oceanen»,konsekvensändrat/normaliserat hvarom ryktet redan länge och Åbo Und:r helt nyligen haft åtskilligt att förmäla.

2 Med rätta kallar Å. U. detta företag »det mest vidtutseende, hvari den finska associationsandan hittills vågat inlåta sig».konsekvensändrat/normaliserat Man kan också rätt väl begripa en spekulation, som nedlägger ansenliga kapitaler i en ångfartygsrörelse, en fabrik eller andra anläggningar, hvilka man har under ögonen, hvilka man således kan kontrollera och hvarutinnan man äger någon erfarenhet. Men oerhörd må man väl här kalla en spekulation, som nedlägger millioner i östra oceanen, som, utan all erfarenhet, i behof af främmande besättningar och främmande råd i nära nog den minsta detalj, söker sin vinning i en aflägsen verldstrakt, till hvilken man behöfver år för en framresa. För att om ett så djerft företag fälla ett omdöme, måste man hafva noga kännedom både af lokalen i Stilla hafvet i nejden af ryska besittningarna i Amerika) och detaljerna för yrket, och en sådan kännedom tör icke finnas förenad hos någon finsk man. Det enda, hvartill vi följaktligen kunna till en början gratulera bolaget, är dess mod; det andra, hvilket vi hos detsama böra förutsätta, är varsamhet. Lyckas ett sådant företag, kan det blifva af en oberäknelig vigt för hela den finska handelns och spekulationsandans utveckling; misslyckas det åter, skall det för långa tider verka afskräckande. Hedrande blir det i alla fall för Åbo, att så kolossala planer uppstå i dess lilla handelsverld, och än mer, att det finnes endrägt nog för deras genomdrifvande.

3 Planen har för sitt upphof att tacka de förbindelser, i hvilka Åbo skeppshvarfsbolag stått med Rysk-amerikanska kompagniet. Särdeles genom f. d. Guvernören i Sitka Kaptenen af 1:sta rangen Etholén har uppmärksamheten blifvit ledd på den gynsama utsigt, som i nämnde nejder yppas för hvalfiskfångst. Hr E. Julin i Åbo har derefter från utrikes ort insamlat en mängd upplysningar, i grund af hvilka man uppgjort följande plan.

4 Ett bolag bildas medelst teckning af 40 aktier, hvardera på 5 000konsekvensändrat/normaliserat Rub. S:rRubel Silfver, i följd hvaraf grundkapitalet blir 200 000konsekvensändrat/normaliserat Rub. s. m.samma mynt Ryska-Amerikanska kompagniet tecknar hälften af aktierna; de öfriga 20 tecknas i Finland*)Vi ha anledning att tro, det dessa 20 redan äro tecknade, hvaribland hälften (man uppger t. o. m. 13) i Helsingfors, de öfriga i Åbo.. Penningarna uppbäras efter behof; förslagsvis inom första året 75 000konsekvensändrat/normaliserat Rub. S:r, eller 1 250konsekvensändrat/normaliserat Rub. pr aktie. De primitiva aktierna ställas på 6 proc:s ränta|13 2| med förmånsrätt (?) ur bolagets tillgångar, sedan bolagets öfriga skulder betalts. – Inom 1851 års utgång skall bolaget hafva fyra skepp i sjön, hvilket antal sedan ökas efter omständigheterna. Vid fjerde skeppets afgång ökas grundkapitalet (med 50 proc.) till 300 000konsekvensändrat/normaliserat Rub. S:r – Under de första 6 åren utdelas å aktierna 6 proc:s ränta; hvad deröfver kan vinnas, användes till affärens utvidgning. Vid 6:te årets utgång öfverslås bolagets egendom och om värdet deraf med t. ex. 50 000konsekvensändrat/normaliserat Rub. S:r öfverstiger aktiekapitalet, får hvarje primitiv aktie en kupong å 1 000konsekvensändrat/normaliserat Rub. S:r och 250 Rub. S:r kontant o. s. v.

5 Bolaget beräknar sin vinst 1) af fördelaktiga frakter vid utresan från Europa och 2) af hvalfiskfångsten, som skall bedrifvas under segling mellan Japan, Kamschatka och Sitka i nejden af rysk-amerikanska besittningarna. Fångsten afskeppas från Sitka, som nederlagsplats, till Europa med bolagets egna eller befraktade fartyg. – Förslag till stadgar upprättas innan kort, hvarefter hos regeringen göres ansökningar om nådigt privilegium, premier m. m. Bolagets styrelse förlägges i Åbo; dess första fartyg bygges jemväl der. En lämplig person afreser i vår till Hamburg, London, Newyork m. fl. orter, för att inhämta noga kännedom om fartygens utrustning och proviantering m. m. samt anskaffa befäl och besättning, hvartill man i början ämnar till en tredjedel använda Amerikanare.

 

 

  1. *)Vi ha anledning att tro, det dessa 20 redan äro tecknade, hvaribland hälften (man uppger t. o. m. 13) i Helsingfors, de öfriga i Åbo.

Kommentaari

Det finns inga kommentarer till de enskilda artiklarna och artikelserierna i delutgåvan.

Faksimile