Ångfregatten Olaf

Lästext

Notisen/artikeln ingår i HT 9/10 1852:|81 1|

Ångfregatten Olaf.

1 Finlands befolkning, särdeles Österbottningarne, har af ålder varit bekant såsom skicklige timmermän och skeppsbyggare. Doktor Wallin säger i sin dagbok år 1707: »Vid Carleby och Cronoby är det största skjeppsbyggeri, der årligen skjepp förfärdigas. År 1692 fördes härifrån 32 örlogsskjepp. Här har och fordom stora Cronan varit bygder. Engländarne måste sjelfva tillstå dessa vela med dem æmulera om Konsten, ja ok supererakonsekvensändrat/normaliserat*)Se Finland framst. i teckn. sid. 237.

2 Skeppsbyggeriets historia i Finland är ännu oskrifven. Vi veta endast, att handelsmarinen i alla tider begagnat hemsträckta kölar, att mindre örlogsfartyg byggdes ännu i 1700-talets krig samt en mängd kanonslupar 1808 och derefter. Åbo varf tillkommer förtjensten att i en nyare tid hafva drifvit skeppsbyggeriet till en högre fulländning. Det har nu fått en medtäflare i Helsingfors varf, och all ärlig täflan länder saken till fromma. Åbo har härtills haft sin erfarenhet och sina verkstäders fullkomlighet; Helsingfors åter förträffligheten af sitt virke. Åbo har byggt »Rurik»; Helsingfors har byggt »Olaf»; båda sträfva högre, båda följas af landsmäns välönskningar, och för båda finnes utrymme nog till en broderlig täflan, som, utan småaktig afund, uppriktigt glädes åt industrins förkofran, hvarhelst den må visa sig.**)Vi hoppas snart komma i tillfälle att meddela flera detaljer om Helsingfors varf.

3 Den direkta vinsten af sådana stora verk är icke ringa; vi ha icke råd att förakta 150 000konsekvensändrat/normaliserat rubel silfver, som genom »Olafs» byggnad blifvit satta i omlopp och för det mesta qvarstadnat inom landet. Men det finnes en annan vinst, som gör mer: det är förtroendet till egen kraft, det är modet till stora företag och vanan att utföra dem; det är kredit inom- och utomlands.

4 Ångfregatten Olafs byggnad är ett stort företag. Fregatten håller i längd på däck 220 och i bredd 35 engelska fot. Djupleken är 24½ fot. Den kommer att föra 16 svåra kanoner under däck, förutom tvenne de gröfsta mörsare, en i fören och en i aktern; machinen är beräknad till 450 hästars kraft. Inredningen är ytterst elegant, rik på messing och dyrbara trädslag. Det var i Januari 1851 som kontraktet om detta|81 2| för varfvet hedrande företag afslöts med ryska kronans befullmäktigade.

5 Kölen till denna koloss sträcktes d. 7 Juni 1851. Sexton månader voro tillräckliga att fullända en byggnad lika utmärkt genom noggrannheten af sitt arbete, som genom vidden af sina dimensioner. 130 arbetare, hvaraf nio tiondedelar Österbottningar, arbetade här under ledning af den unge, anspråkslöse och skicklige byggmästaren Jakobsen, född Dansk. Den 6 Oktober gick fartyget af stapeln.

6 Regnet, som nedstörtade i strömmar, hade ej kunnat afhålla tusendetals åskådare att samlas i täta massor på kringliggande gator, stränder, quaier, berg, och på fjärden utanför kryssade segel vid segel. Ett ångfartyg med full machin och en örlogsskonert voro nära tillhands, ty den annars vida och djupa fjärden framför varfvet besväras af ett prickadt grund några hundrade alnar midtför bädden. Alla blickar voro spända, alla hjertan klappade, när stöd efter stöd slogs bort från fregattens sidor och bog, och den ofantliga kolossen slutligen syntes nästan fristående hvila på sin sluttande köl.

7 Men byggmästaren hade förstått sin sak. Icke förr, icke senare än beräknadt var, efter två eller tre minuters kilning under akterstäfven, rörde sig den väldiga byggnaden långsamt, lugnt, högtidligt, utan en vaggning, utan ett brak utför bäddens sluttning, ökade småningom farten och rusade majestätiskt ned i den hafsgröna vågen, som högt brusande vidgade sig i långa dyningar åt båda sidorna. Så regelbunden, så storartadt lugn var denna anblick, att i ögonblicket all oro försvann hos åskådarne och lemnade rum för en odelad känsla af beundran och fröjd. I samma stund fregatten dök med sin kopparklädda stäf i det element den skulle beherrska, höjdes ett hurra från tusende läppar, örlogsskeppen saluterade, alla fartyg flaggade, och musiken ombord uppstämde folksången, som kort derefter följdes af »Vårt land».konsekvensändrat/normaliserat Obeskriflig var arbetarnes glädje; det fanns ingen den minste bland dem, som icke med stolthet kände sig hafva en del i detta stora företag och gladdes åt dess lyckliga utgång. Närmast vände sig deras jubel till den allmänt värderade byggmästaren; han lyftes på deras axlar under hurrarop, och bredvid dem stod den högste chefen å stället, Vice Amiralen Lermantoff, uppmuntrande arbetarne till denna välförmenta hyllning åt en anspråkslös förtjenst.

8 Utrymmet förbjuder denna gång att närmare detaljera en tilldragelse, som hos alla åskådare qvarlemnat en känsla af glädje och hopp. Vi tillägga blott, att fregatten vackert vek åt venster för grundet och kort derefter förtöjdes närmare land, för att innan kort intaga sina mäster vid Sveaborg och derefter afgå till Cronstadt; att varfvets delägare derpå inbjudit ett stort antal gäster till societetshuset, der varfvets erkänsla uttrycktes i underdåniga skålar för monarken, det kejserliga huset och för öfriga högsta auktoriteter, samt att Vice Amiralen Lermantoff dervid uttalade varma välönskningar för varfvet i Helsingfors och den finska industrin i allmänhet. Äfven varfvets arbetare förplägades den dagen rundeligt.

 

 

  1. *)Se Finland framst. i teckn. sid. 237.
  2. **)Vi hoppas snart komma i tillfälle att meddela flera detaljer om Helsingfors varf.

Kommentar

Det finns inga kommentarer till de enskilda artiklarna och artikelserierna i delutgåvan.

Faksimil