Förslag till att upphäfva alla publika flickskolor i landet

Förslag till att upphäfva alla publika flickskolor i landet

Lästext

Notisen/artikeln ingår i HT 21/3 1862:|67 1|

Förslag att upphäfva alla publika flickskolor i landet.

1 Med förvåning finner man bland senaste skolreformer en af de allra vigtigaste och oumbärligaste totalt förgäten. Det har då icke funnits en man eller qvinna, som sagt till vederbörande: I hafven gifvit oss nyttiga reformer, hoppfulla utsigter, och vi tacka eder, ty det har varit på tiden. Vi tacka eder isynnerhet för att I viljen skaffa luft och botten i det mördande mångläseriet och hädanefter, i principen åtminstone, tagit till regel: non multa, sed multum. Och i sammanhang dermed hafven I gifvit goss-skolorna andrum och tillfälle till gymnastik, på det att I icke mån uppfostra ett slägte af förlästa mesar och förklemade sjuklingar.

2 Men har då ingen sagt eder, att denna samma vård om kroppens och själens samtidiga harmoniska utbildning är för flickskolorna af ännu högre vigt, af ännu större betydelse, än för goss-skolorna? Pojkars sed och lynne draga dem dock alltid mera ut till kroppsrörelse i det fria, än flickorna, hvilkas lif utom skolan är, nio månader om året, för det mesta ett kammarlif. Och nu stängen I dessa barn, dessa flickor, ännu dertill 28 à 30 timmar i veckan (utom hemlexorna) inne i öfverfyllda skolrum, utan rörelse, utan tillräcklig luftvexling. Läkarne skola säga eder hvad detta innebär. Just i den ålder, när den fint byggda qvinnliga organismen utbildar sig för hela lifvet och när så oändligt mycket, icke blott för dessa barn sjelfva, utan äfven för kommande slägten, beror derpå att alla kroppsliga förmögenheter få en sund och naturenlig utveckling, just i denna ålder binden I dessa unga, elastiska varelser, dem naturen danat till frihet och spänstighet, dagar och månader orörliga, tvunga, i onaturliga ställningar öfver böcker, skrifböcker och sybågar; och när man frågar efter en motvigt mot de förderfliga verkningarne af ett sådant uppfostringssätt, svaren I med en axelryckning: derpå har ingen tänkt. Och så är det: qvinnobildningen är ännu ung här i landet; man har ur föråldrade pedantiska synpunkter ansett lärdomen vara allt och menniskan, den harmoniska menniskan, en med kunskaper fullstoppad maskin. Men detta misstag hämnar sig grufligt intill tredje och fjerde led. Om det vore möjligt att ur framtidens dunkel samla rösterna af en kommande generation och höra dessa samma barn vid en mognare ålder, så skulle de säga till eder: tagen gerna tillbaka alla de kunskaper I gifvit oss; låten oss hellre förblifva okunniga, som våra mödrar varit, i allehanda nyttigt, men ensidigt vetande; återgifven oss i stället våra mödrars helsa, deras friska, starka, i frihet utvecklade kropp, och vi skola välsigna detta byte, vi och våra barn, ty vi hafva dermed återfått mer än vi förlorat; vi hafva återvunnit det första vilkoret för hela lifvets lycka!

3 Flickskolorna äga för närvarande ingen gymnastik, intet anslag dertill, och de nya reformerna gå detta ämne, som är hälften af all uppfostran, likgiltigt förbi. Dessa skolor tillhöra vår tids nyttigaste, mest behöfliga inrättningar; tusende föräldrar och barn stå till dem i en stor förbindelse. Men skola de än vidare, såsom härtills, kroppsligen missbilda, försvaga den vexande qvinnliga generationen och göra den oduglig till dess framtida bestämmelse, utan att staten vårdar sig det minsta om en motvigt derför, så föreslå vi, att alla dessa skolor hellre må genast upphäfvas och qvinnobildningen öfverlemnas åt enskild handledning, som åtminstone är nog förnuftig att låta qvinnan förblifva qvinna.

4 Undecumque.

 

 

    Kommentar

    Det finns inga kommentarer till de enskilda artiklarna och artikelserierna i delutgåvan.

    Faksimil