Musik i Landsorterna

Lästext

Notisen/artikeln ingår i HT 15/2 1851:|13 2|

Musik i Landsorterna.

1 Ju mera de få resurser Finland äger i skilda grenar af skön konst efterhand koncentreras i dess fordna och nuvarande centralpunkter, Åbo och Helsingfors, desto mera skulle man förmoda, att konsternas blommor af brist på näring utdoge i landets öfriga och aflägsnare delar. Men så är det likväl ej; bildningen öfverhufvud, de sköna konsterna likaså, äro icke mera ett monopol, priviligieradt på några få invigdes händer, ett ljus, som belyser sin omgifning blott och lemnar alla aflägsnare partier i skugga. Deras tendens är tvärtom att alltmera gå ut i lifvet och förallmänneligas; och deraf kommer sig, att deras koncentrering på vissa punkter till större intensitet och utveckling medelbart kommer hela landet till godo. Ett nära exempel i detta fall är Finska Konstföreningen, hvarom mera e. a. g.en annan gång

2 Sedan tio till 15 år, d. ä.det är sedan oratoriernas, symfoniernas och Hr Pacii tid, har musiken, i trots af alla hinder, tagit en förr icke anad utveckling i Helsingfors. Skulle man deraf sluta, att den gått tillbaka i provinserna? För ingen del. Väl daterar sig musiken i mången af landets städer från en tidigare period; Haydn och Mozart hade der fina fidela qvartetter, Hummel sitt klaver eller piano i salongerna, stundom hördes väl ock en violinsolo af Mayseder, ett flöjtparti af Kuhlau, en aria ur Gubben i bergsbygden, Friskytten eller tillochmed Alphyddan. Allt detta har mycket förändrats. Med undantag af eterneller som Mozart och Haydn, är allt numera nytt: kompositörer, instrumenter, spel, sång, intressen. Vänner af den gamla tiden skola säga oss: det nya duger till intet. Vi betvifla att så är. Man klagar att grundligheten är sällsyntare; möjligt, men intresset är vida allmännare, förmågorna talrikare och vyerna mera storartade. Musiken var fordom ett frimureri, hvars invigde blott derföre syntes så upphöjde, emedan mängden omkring dem stod så oändligen lågt. Nu deremot har konsten »gått ut att lära hela verlden». I de mest aflägsna landsorter finnes det numera få bemedlade hus, der ett piano saknas. Talenter bildade i Helsingfors, dilettanter, som der lärt sig att älska musiken, hafva efterhand derifrån utgått till alla delar af landet och medfört varmare intressen, nyare och större kompositioner samt medlen att utföra dem.

3 Hrr Gestrin med sin violin och Stenvik med sin flöjt gjorde for omkring 15 år sedan konstresor genom flera af landets mindre städer och skördade, om icke stora kapitaler, dock mycken vänskap och välvilja öfverallt. I en sednare period gjorde Hr Ganzauge med sitt kapell likartade resor i södra Finland, gaf soiréer och anställde baler samt var öfverallt välkommen. Slutligen, efter flera års mellanrum,|13 4| företog sångaren Hr August Tawaststjerna i sistl. Januari månad en konstresa till några af landets inre och nordliga städer.

4 I Tavastehus gaf Hr Tawaststjerna en konsert besökt af 100 personer, – sannolikt mer, om man vetat deraf i närmast kringliggande landsbygd. Vid samma tid var publikens uppmärksamhet med spändt intresse riktadt på ett blifvande sällskapsspektakel. Det var Fru Brandt, så verksam för sången på sin ort, som välvilligt erbjöd Hr T. sitt utmärkta biträde. Förutom konsertgifvarens numror, upptog repertoiren en chör af stadens unga sångerskor, en duett ur Titus och ett pianofortesolo.

5 I Kuopio var marknad, och Hr T. gaf derunder två konserter, den förra besökt af vidpass 200, den sednare af 170 personer. Solopartier af Mendelsohn och Chopin för pianoforte exequerades af en musikälskarinna med artistisk skicklighet, och derest tiden medgifvit, hade en instrumentalqvartett utan svårighet kunnat sammanbringas. Sednare gången fyllde Hr T. ensam hela repertoiren. Kuopio har gjort stora framsteg i musiken och visar för den ett lifligt intresse.

6 I Uleåborg gaf Hr T. tvenne konserter, den förra besökt af vidpass 150, den sednare af omkring 100 personer. Utom solonumrorna gåfvos ouvertyren till Anna Bolena för piano å quatre mains, dervid en fjortonårig musikälskarinna särdeles utmärkte sig, samt duetter ur Don Juan och Gluntarne med biträde af en vacker baryton. Uleåborgs sedan länge bekanta musikaliska intressen koncentreras nu kring ett af Finlands mest musikaliska fruntimmer, hvars artistiska föredrag på piano och utmärkta smak vore en prydnad för hvilken ort som helst.

7 I Vasa gaf Hr T. en sent annonserad konsert, som dock besöktes af omkring 140 personer. Hr Gestrin, sedan en längre tid så nitisk för musikens förkofran på denna ort, exequerade tvenne solopartier med qvartett- och pianoackompagnement.

8 Hr Tawaststjerna är en af de högst få, som i Finland egnat åt sångens sköna konst ett längre och allvarligare studium; hans tenor är så behagligt ren och hans föredrag så utbildadt, att man icke kan annat än finna det bifall och den välvilja, han öfverallt har rönt på denna sin resa, deraf rättfärdigadt. Men det är icke ur denna synpunkt vi här omnämnt hans konserter. Det är emedan vi deri funnit ett nytt bevis, att intresset för musiken och talenterna i dess utöfning icke blott fortlefva i Finlands aflägsnare delar, utan äfven gå framåt och år från år utbilda sig. Utan tvifvel äro resurserna ännu mångenstädes få, och mycket återstår att önska. Men glädjande är det i alla fall, att se, det en så ädel konst håller jemna steg med bildningens framskridande, och vi upprepa ännu engång: ju rikare resurser koncentreras i Helsingfors, desto mäktigare blir deras inverkan på hela det öfriga landet.

 

 

    Kommentar

    Det finns inga kommentarer till de enskilda artiklarna och artikelserierna i delutgåvan.

    Faksimil