Jernvägskonduktören

Lukuteksti

[130]

Jernvägskonduktören.

Brr! normaliseringoriginal: – Beständigt droskor skramla!

Väntsaln är ett marknadstorg.

Herrar med cigarr sig samla,

Fruar med sin äppelkorg,

5Jungfrur med sin kaffepanna,

Dadda med sin lilla Nanna,

Medan Calle satt sig bred

På sin halfva smörgås ned.

Klockan slår,

10Tiden går,

Hvar sekund är här ett år.

Upp med dörren! Klar maskinen!

Hvar tar sin, så tar jag min;

|131||705|

Tjocka frun i krinolinen

15Pinar sig i vagnen in.

Alla sig mot fönstren sträcka,

Calle mutas med en lemma startknäckakommentar,

Dadda sjunger lulli tuss,

Pappa får en afskedspuss.

20Klockan slår,

Tiden går,

Hvar sekund är här ett år.

Allt är märkt, som det skall vara.

– Åh, här sitter man galant!

25– Se om elden, kära Clara!

– Lycklig resa, söta tant!

– Helsa faster! Skrif med posten!

Akta gurkorna för frosten!

– Se, der kom herr Luns för sent!

30– Vänta! – Kan ej. – lemma startSapperment!kommentar

Klockan slår,

Tiden går,

Hvar sekund är här ett år.

Piii ... Nu rörs den långa raden,

35Tung liksom en Noaks ark.

Som ett moln försvinner staden;

Der är ju vår gröna park.

Hör, lemma startVårt Landkommentar sjungs på balkongen,

Men i skenans dån dör sången.

40Vågor i vår glada sjö,

Vackra minnens stad, adjö!

Klockan slår,

Tiden går,

Hvar sekund är här ett år.

|132|

45Detta får hvar dag jag höra,

Arme jernvägsstyrman, ack!

Ständigt röra, föra, köra,

Pick och pack och snick och snack.

|706|

Tålig klifver jag på steget,

50Tittar i hvar vagn så eget,

Som en stum och höflig björn,

Knipsar af biljettens hörn.

Klockan slår,

Tiden går,

55Hvar sekund är här ett år.

Och så rulla vi i verlden

Ständigt bort i samma spår;

Två minuters halt på färden,

Tills en smörgåsrast man får.

60Mumsa fort! Man lemma startåt sig raffekommentar

Munnen full med kokhett kaffe.

– Hvar är Calle? – Han slapp ut.

– In med hufvudet lemma startförutkommentar!

Klockan slår,

65Tiden går,

Hvar sekund är här ett år.

Skogarna som getter springa,

Bergen lunka oss emot,

Åar under oss sig lemma startslingakommentar,

70Sjöar bölja vid vår fot.

Bort fly broar, gårdar, grindar,

Telegrafens tråd sig lindar,

Bugtande från stolpens stam,

I en vågig linie fram.

75Klockan slår,

|133|

Tiden går,

Hvar sekund är här ett år.

Nu är ett parti vid hamnen,

Hvisselpipan ljuder halt.

80Vänner stå med öppna famnen,

Kyssar smälla öfverallt.

Calle ruskas upp ur luren,

Och på mormors armar buren,

|707|

Vaknar Nanna, röd om hyn,

85Vid en pepparkakas syn.

Klockan slår,

Tiden går,

Hvar sekund är här ett år.

Jag allena får ej hvila,

90Ingen trycker här min hand,

Ångan hvisslar: ila, ila

Till de obekanta land!

Tiden tröttnar ej i vingen,

Verlden väntar här på ingen,

95Skenan rasslar, lemma starttendernkommentar gnyr,

Och mitt lif med röken flyr.

Klockan slår,

Tiden går,

Hvar sekund är här ett år.

 

 

    Kommentaari

    Kommentar

    Dikten publicerades i Trollsländan 7/9 1872 (se komm. till »Tidningssättaren vid sin stilkast», s. 1321). Den skrevs under Topelius sommarvistelse på Hermansö i Ekenäs skärgård (Dahlberg 1932, s. 297).

    Finlands första järnväg mellan Helsingfors och Tavastehus invigdes 1862 och följande banavsnitt, mellan Riihimäki och S:t Petersburg, stod klar 1870. Topelius var en förespråkare för förbättrade kommunikationer och intresserade sig tidigt för järnvägen och dess geopolitiska och ekonomiska betydelse (Meinander 2019, s. 290 ff., Pihlflyckt 2013, s. XI). Järnvägsmotivet används också i berättelsen »Eli Rhem» (s. 396) och i novellen »Tant Mirabeau» (1863, »3. Den första jernvägen i Finland»; jfr Forsgård 1998, s. 14).

    Punktkommentarer

    stycke – textställe – kommentar

    17 knäcka sirapskaramell; i finländsk svenska.

    30 Sapperment! kraftuttryck, ombildning av »sakrament».

    38 Vårt Land av J. L. Runeberg, tonsatt av Fredrik Pacius.

    60 åt sig raffe roffa åt sig, hugga åt sig. SAOB har detta belägg av Topelius.

    63 förut före.

    69 slinga slingra. SAOB har detta belägg av Topelius.

    95 tendern tender: separat vagn för bränsle- och/eller vattenförråd kopplad till ånglok.

    Bibliografi

    Dahlberg, »Topelius’ sommarliv på Hermansö», 1932, s. 297; Forsgård, I det femte inseglets tecken 1998, s. 14; Lehtonen, »Puoli vuosisataa lastenkirjailijana – Zacharias Topelius», 2003, s. 22; Meinander, »Historikern som futurolog – Topelius och järnvägen», 2019, s. 290 ff.; Pihlflyckt, »Inledning», En resa i Finland, ZTS XIII 2013, s. XI

    Faksimile