Jernvägarnes Betydelse för Verldshandeln

Lästext

Notisen/artikeln ingår i HT 28/1 1846:|8 4|

Jernvägarnes Betydelse för Verldshandeln.

1 Det vigtiga kommunikationsmedel, som snart nog i hela den civiliserade verlden omsvänger så många förhållanden, öppnar så nya och storartade utsigter för folkens välstånd och bildning, kan ej heller vara likgiltigt för vårt aflägsna Finland. Sannolikt dröjer det länge nog, innan man kommer på den tanken att anlägga Jernvägar i Finland – och den enda sträcka, som då torde komma i fråga, är kustvägen ifrån Petersburg till Åbo. Distanserna äro i det öfriga landet vida för stora, terrainen för ojemn, trafiken mycket för ringa, sjötransporterna för beqväma, penningetillgångerna alltför små. Såtillvida synes det vara alltför tidigt att här framkomma med några jernvägsförslager, så förförande än den allmänna vurmen för sådana utrikes kan vara och så nära exempel man än äger i de nyss af stapeln gångna förslagerna till jernvägar i Sverige. Man vet likväl icke hvad som i denna väg kan åtgöras i en framtid, helst om Finlands befolkning stiger i samma proportion, som härintills. Emellertid kunna de nya förhållanden i verldshandeln, som uppkomma förmedelst jernvägarne, redan nu omöjligen vara utan inflytande på vårt land. Finland kan ej mer än andra länder vara sig sjelft nog; dess handel är, likasom hvarje annan, till sin natur en verldshandel. Kunde man ock bringa det derhän, – hvilket är mera önskligt, än troligt – att Finland i en framtid, genom sin egen industris upparbetande, reducerar sin import till salt, kolonialvaror och bomull, så är äfven denna återstod, likasom hela exporten, till den grad beroende af verldshandelns omskiften, att så genomgripande förändringar, som de, hvilka nu utrikes härflyta af jernvägarne, nödvändigt måste inverka äfven på den finska handeln, jemte alla de förhållanden, som dermed sammanhänga.

2 En artikel i Augsburger Allgemeine Zeitung är för nämnde förändringar ganska upplysande, och vi tillåte oss derur korteligen sammandraga följande.

3 Det är bekant att verldshandeln under sednaste århundraden flere gånger förändrat sin riktning. Den gamla sjövägen kring Afrika till Ostindien begynner förlora sin betydelse genom den ännu äldre, men nu mycket lättade kommunikationen öfver Suez. En följd deraf är att ostindiska handeln, hvilken sedan tre och ett halft århundrade influtit i Europa från sydvest och vester, genom Portugal, Spanien, Holland, England, nu återtager sin äldsta och raka riktning från sydost till nordvest. Efter så många seklers skiften synes Alexandria åter blifva den punkt, som förmedlar gemenskapen mellan Europa och Indien. Medan nu ångbåtarne högst betydligt lätta förbindelsen öfver hafven, äro jernvägarne af högsta vigt för transporten öfver Europas fasta land.

4 Tänker man sig nu de jernvägslinier, hvilka, enligt allt utseende, äro innan tio års förlopp realiserade, såvida freden fortfar, och förutsätter, att förbindelsen med Ostindien öfver Alexandria vidtager i Europa vid Triest, så kommer man ifrån denna stad till Stettin på 51 timmar. På denna väg reser man då från Hongkong till Petersburg på 52 dagar, i stället för att nu, i gynsammaste fall, på sjövägen öfver Alexandria och England använda 66 dagar. Vigten af Genua, såsom förmedlingsort mellan Orienten och Europa, beror på om jernvägsplanerne genom Schweitz äro verkställbara. Äfven Marseille förtjenar i flera afseenden att betraktas såsom en dylik förmedlingsort. Kortaste resetiden från Alexandria till Östersjön och Nordsjön gifver då följande resultat: Öfver:

Triest till Stettin 194 timmar.
Hamburg 191
Bremen 187
Amsterdam, Rotterdam 197
Ostende och London 211
Genua Boulogne och London 249
Marseille d:o d:o 248

5 Resetiden på ångbåtar och jernvägar från Alexandria till London blir då 37 timmar kortare öfver Triest och Ostende genom Tyskland, än öfver Marseille och Boulogne genom Frankrike.

6 Bland jernbanor, hvilka, börjande i sydvestra Europa, skola sätta Pyreneiska halfön och nordvestra Afrika i hastig förbindelse till lands med Nord- och Östersjöländerne, äro de vigtigaste redan garanterade medelst engelska penningar. Dit räknas: en jernväg från Lissabon öfver Madrid, Bayonne, Paris och Boulogne till London, beräknad till 81 timmar, medan ångbåtarne behöfva 168. Aflägsnare synes utsträckandet af en jernväg från Lissabon till Petersburg, (hvilken skulle nästan i rak vinkel skära vägen från Triest till London). Af hela denna långa sträcka, 623 tyska mil, är för 220 mil ännu ingen jernbana föreslagen, men för de öfriga 403 milen äro jernvägar dels bestämdt afgjorda, dels förberedda eller redan påbörjade, och hela sträckan skulle tillryggaläggas på 180 à 190 timmar, medan man nu sjöledes på ångbåtar behöfver 360 à 370 och till lands med kurirhästar 420 à 430 timmar. – Från Cadix skall man kunna komma till Stettin på 121 timmar.

7 Äfven Ryssland skall i en framtid indragas i det nät af jernvägar, som förbinder den europeiska kontinenten, och utgångspunkten för de ryska banorna skall blifva Odessa, hvarifrån sjövägen till Constantinopel fordrar endast 40 à 50 timmas resa. Distanser och resetid blifva då som följer: Från:

Odessa till Petersburg 246 tyska mil, 70 timmar.
Stettin 209 61
Hamburg 251 72
Amsterdam 331 96

8 Från Odessa till London skulle man öfver Ostende beräkna 113 resetimmar, medan man nu till lands behöfver 250 och sjöledes öfver 500 timmar.

|8 5|

9 Resetiden mellan residensstäderna förkortas ansenligt af jernvägarne.

Från London till Paris åtgå 15 à 16 timmar.
Wien 61 à 68
Berlin 45 à 51
Petersburg 51*)Ångbåtsfarten erfordrar 180 à 192 timmar.
Paris Wien 49
Berlin 44
Petersburg 103
Wien Berlin 31
Petersburg 80
Berlin 61

10 Ett stort antal vigtiga slutledningar kunna dragas af ofvanstående.

11 1:o Vissheten att inom nästa årtionde, så vida intet krigstillstånd uppkommer, de stora jernvägarne emellan Gibraltars sund och Pregel, ja kanske till och med till Moskva och Svarta hafvet å ena sidan, samt mellan Medelhafvet och Nordsjön jemte Östersjön å andra sidan, skola vara hufvudsakligen fulländade.

12 2:o Nödvändigheten för mängden af resande, för poster och kurirer, att betjena sig af detta transportmedel, enär ingen täflan i hastighet kan deremot uppstå, så snart, såsom af sig sjelft förstås, dag och natt till resan begagnas.

13 3:o Många ångbåtsleders förlust af sin betydenhet, då de hvarken i skyndsamhet eller pris kunna uthärda en täflan.

14 4:o En förändring i förhållanderne rörande segelskeppsfarten på haf och floder, emedan concurrensen med de jemväl sjelfva i trångmål bragte ångbåtarna och med jernvägarnes ångvagnar skall till stor del tvinga fartygen att söka andra vägar och nya riktningar för sin sysselsättning.

15 5:o Ganska väsendtliga förändringar i det sätt, hvar på handelsaffärer, äfvensom penningeaffärer nu bedrifvas; ty den direkta förbindelsen och de omedelbara handelssluten lära betydligt vinna i utsträckning, hvarvid mellanpersonernes ställning lärer i flerfalldig hänsigt undergå ändring.

16 6:o Rörelsens riktningar och medelpunkter måste lida oundvikliga modifikationer, i det mången nu betydande handelsplats i det inre af landet och mången hamnplats ej kunna undgå kännbara förluster.

17 7:o Vid de utomordentligt stora kapitalerne, använda uppå ett sådant Europeiskt jernvägsnät, måste många millioners innevånares penningeintressen så nära fästa sig, att redan endast derigenom en ganska märkbar förändring i inkomstsätt och besittning måste frambringas. Jernvägspenninge-intresset skall sannolikt i följd deraf framkalla en ännu större penningemaktens despotism, än den, som redan är grundad genom statsskulder och andra statspapper.

18 8:o Redan före fulländandet af detta Europeiska jernvägsnät skall nödvändigheten visa sig, att låta mildringsåtgärder inträda i det fasta landets stränga tullskrankor. Hvem kan tro, att det skall blifva möjligt, att, när det just är frågan om att komma 12 timmar tidigare till resans mål, kunna bibehålla det för tullundersökningen nu nödiga dröjsmålet af 3 à 4 timmar vid hvarje gräns?

19 9:o Polisuppsyningen öfver resan, redan nu så svår på kortare sträckor, måste röna en fullständig ombildning.

20 10:o De resandes antal skall i en nästan otrolig grad tilltaga; hvaraf skall uppstå en mängd nu först i ett aflägset fjerran märkbara företeelser.

21 11:o Icke blott samtliga diligencernas gods, utan äfven en stor del af det nu med foror gående fraktgods, skall på jernvägarne tillfalla ångvagnarne.

22 12:o Fraktprisen, isynnerhet för personer, skola vidkännas en ansenlig nedsättning. Jernvägsbolagen finna dertill en stark anledning i jernbanornas alla förhoppningar öfverträffande vinstbelopp.

23 Man beredde sig på nya och vigtiga tilldragelser!

 

 

  1. *)Ångbåtsfarten erfordrar 180 à 192 timmar.

Kommentar

Det finns inga kommentarer till de enskilda artiklarna och artikelserierna i delutgåvan.

Faksimil