Hvalfångarebolaget i Helsingfors

Lästext

Notisen/artikeln ingår i HT 12/12 1857:|97 2|

Hvalfångarebolaget i Helsingfors.

1 Hvalfångarebolaget i Åbo har redan fäst landets uppmärksamhet på en näringsgren, som anvisar den finska sjöfarten ett lönande fält i de aflägsnaste trakter af jorden. Det är glädjande att se exemplet vinna efterföljd, och särskildt för Helsingfors är det hedrande, att ett så vidtutseende företag börjas på egen hand. Vi säga börjas, ty om detta första fartyg har någon medvind i seglen, skall det helt säkert efterföljas af flera och törhända efterhand en liten flotta årligen utlöpa från Åbo, Helsingfors och andra städer för detta ändamål. Hvarföre skulle ej den finske sjömannen, som kan mäta sig med alla andra nationer i mod och sjövana, men öfverträffar dem i det lugn, som är så nödvändigt för att öfverraska oceanens vidunder, – hvarföre skulle icke han så väl som någon lämpa sig för detta vådliga, men indrägtiga yrke? Andra länder utskicka till aflägsna verldsdelar sina emigranter, som aldrig vända tillbaka; må Finland utskicka sina i det hopp att om några år se dem återvända, riktade med vinning och erfarenhet, sålunda gifvande en ny kraft och utveckling åt den finska sjöfarten.

2 Om ifrågavarande företag ha vi, på begäran, erhållit följande benäget meddelade upplysningar.

3 1854 blef briggen Storfursten Constantin af byggmästaren Jacobsen byggd å härvarande varf af fullmogen furu, kopparbultad och förhydd samt derefter af ett enskildt bolag inköpt af varfvet för att begagnas på turer mellan Rio Janeiro och denna stad, hvartill briggen förbereddes genom att i Cadiz intaga en last salt, för att bättre motstå de varma och fuktiga klimatens menliga inverkan på skrofvet. Emellertid yppade sig för rederiet tillfälle att göra bekantskap med en i hvalfiskeri erfaren finsk skeppsbefälhafvare, och sedan han, jemte tvenne i yrket erfarne styrmän och tre harpunerare, alla finnar, förklarat sig villige att taga engagement för bedrifvandet af hvalfiskfångst samt trenne icke skeppsredare associerat sig för ett sådant företag, beslöts att briggen skulle utrustas till sådant ändamål. Befälet anförtroddes åt kapten O. W. Lindholm, och såsom förste styrman medföljde kapten O. Wallenius. De öfrige styrmansposterne bestridas af styrman V. Törnqvist samt midshipmännen vid finska sjöekipaget K. von Schoultz och K. Lagus. Hela besättningen, inalles 28 man, alla finnar, bestående, utom af sjömän, af tunnbindare, smed, bagare och skräddare, åtnjuter månadshyra endast till dess fartyget blifvit definitivt utrustadt, hvarefter hyran upphörer och hvarje man om bord såsom aflöning erhåller, utom sin kost, den andel i fångsten, som vid förhyrningen blifvit öfverenskommen.

4 Sedan fartyget här blifvit provianteradt och utrustadt med sådana artiklar som här erhållas till billigt pris, deribland finskt rågmjöl och Chollets konserverade surkål och grönsaker samt åtskillige varor, egnade för utbyte mot proviant i Stilla hafvet, afseglade det den 24 Oktober till Köpenhamn för uppköp af klädespersedlar m. m. och fortsatte resan derifrån den 1 Nov. till Bremerhafen, dit det anlände den 7 i samma månad, hvarest dess inredning undergår sådan förändring, som egnar sig för ändamålet, samt båtar, fat, smedja och fiskredskap anskaffas, äfvensom den del af provianten, som i varmare klimat är nödvändig för besättningens helsa och trefnad, (torkade äpplen, körsbär, russin, plommon etc.).

5 Enligt underrättelse, torde briggen i medlet af December vara segelfärdig och afgår från Bremen till Capverdsöarne för att intaga friskt vatten och för att engagera ytterligare en harpunerare. Om sagde oumbärlige man der erhålles, börjas fisket i södra delen af Stilla hafvet vid nya Hollands och nya Seelands kuster; i vidrigt fall dubbleras KapHorn och Sandviksöarne anlöpas, hvarest harpunerare alltid äro att tillgå, hvarefter fisket i nästa vår kan företagas vid kusterne af Kamtschatka.

6 Företaget, som är beräknadt för fyra år, grundar sig helt och hållet på enskildes kapitaler, utan att, såsom de i Åbo utrustade hvalfångare, åtnjuta publikt understöd, och har icke heller lyckan räkna Ryska Amerikanska kompaniet såsom medbolagsman, hvilket, som bekant, deltager i halfva kostnaden med Åbo bolag.

7 Ehuru ifrågavarande företag utföres med ett mindre fartyg, försedt med endast fyra fiskande båtar, utom reservbåtar, hindrar det dock icke att en betydlig fördel kan skördas deraf, ifall fartyget hemför full last; men skulle intressenternes i detta hvalfiskeribolag förhoppningar öfverträffas så, att större fångst än fartyget rymmer skulle erhållas, så finnas utvägar till dess hemförskaffande medelst de många fraktsökande fartyg, som besegla Stilla hafvet, och i båda fallen realiseras den öfverenskomna planen till större företag i samma branche, hvartill grunden, som vi hoppas, nu blifvit lagd.

 

 

    Kommentar

    Det finns inga kommentarer till de enskilda artiklarna och artikelserierna i delutgåvan.

    Faksimil