Österbottniska Ångfartygsbolaget

Lästext

Notisen/artikeln ingår i HT 13/3 1860:|31 2|

Österbottniska Ångfartygsbolaget.

1 Bolagsstämman i Åbo begynte d. 5 Mars kl. 9 f. m. och slöts den 7 Mars kl. 12 middagen. Representerade voro, som förut är nämndt, 584 aktier från Åbo och 971 från öfriga orter, summa 1 555konsekvensändrat/normaliserat, eller något öfver två tredjedelar af samtliga tecknade aktier. Närvarande voro 27 aktieägare från Åbo samt 9 ombud från öfriga orter. Af den i Å. U. härom införda berättelse inhemtas hufvudsakligen följande.

2 Bestyrelsens ordförande hr G. A. Lindblom uppläste berättelsen, och revisorernes anmärkningar besvarades punkt för punkt. Kommerserådet E. Julin valdes till stämmans ordförande, sedan kommerserådet Snellman G:son och häradshöfding Cajanus hvardera afsagt sig samma, dem erbjudna hedersrum.

Bolagets ställning d. 3 Mars 1859 utvisadeoriginal: utvisade:

Skulder: Statslån S:r Rub. 150 000konsekvensändrat/normaliserat:
Aktiers konto 201 050konsekvensändrat/normaliserat:
Sväfvande skulder 90 954konsekvensändrat/normaliserat: 43.
Summa 442 004konsekvensändrat/normaliserat: 43.
Tillgångar 414 662konsekvensändrat/normaliserat: 07.
Deficit 27 342konsekvensändrat/normaliserat: 36.

Bolagets ställning d. 3 Mars 1860.

Skulder: Aktiekapitalet*)Skillnaden mellan aktiekapitalet 1859 och 1860 härrör, enligt Å. U., deraf, att de osålda aktierna icke 1859 äro upptagne som tillgång och deras motsvarande värde icke heller observerats bland passiva. 225 000konsekvensändrat/normaliserat:
Statslån 150 000konsekvensändrat/normaliserat:
Sväfvande skulder 108 874konsekvensändrat/normaliserat: 77.
Summa 483 874konsekvensändrat/normaliserat: 77.
Tillgångar 448 738konsekvensändrat/normaliserat: 35.
Deficit 35 036konsekvensändrat/normaliserat: 42.

Årets seglation har utfallit som följer:

Vinst: Förlust:
Ångaren Alexander I 11 585konsekvensändrat/normaliserat: 53.
〃 Grefve Berg 213: 23.
〃 Suomi 605: 60.
〃 Österbotten 37: 30.
»Grefve Bergs» haveri 31 320konsekvensändrat/normaliserat: 91.
Assurans bör utgå med 6 320konsekvensändrat/normaliserat: 91. 25 000konsekvensändrat/normaliserat:
Årets förlust 14 270konsekvensändrat/normaliserat: 66.
25 856konsekvensändrat/normaliserat: 19. 25 856konsekvensändrat/normaliserat: 19.

3 Bestyrelsen, som mottog förvaltningen med en tom kassakista och stora skulder, har erhållit tvenne lån ur finska banken af tillsamman 70 000konsekvensändrat/normaliserat rubel. Till följd af besigtningsmännens råd ha bolagets fartyg undergått en genomgripande reparation, hvilken kostat tills. 17 058konsekvensändrat/normaliserat rubel. Fartygen ha varit försäkrade i Hamburg mot sjöskada för banko mark 200 000konsekvensändrat/normaliserat samt i Skandia mot eld för 63 000konsekvensändrat/normaliserat och 25 000konsekvensändrat/normaliserat rubel, och derföre har betalts 6 120konsekvensändrat/normaliserat: 98.

4 »Alexander II» har verkställt 17 resor mellan S:t Petersburg och Riga och en mellan S:t Petersburg och Åbo samt derunder inseglat brutto 42 782konsekvensändrat/normaliserat: 94. Passagerare 5 511konsekvensändrat/normaliserat. – »Grefve Berg» har gjort 9 resor mellan S:t Pbg och Riga samt en mellan Åbo och Riga och derunder inseglat 15 453konsekvensändrat/normaliserat: 88. Passagerare 1 956konsekvensändrat/normaliserat. – »Suomi» har gjort 3 resor mellan S:t Pbg och Torneå samt 2 mellan S:t Pbg och Uleåborg fram och åter, 2 resor från Åbo till S:t Pbg, 1 ÅboStockholm och åter, en extra befraktning till Wiborg, ett lusttur tid Bomarsund, och derunder inseglat 18 658konsekvensändrat/normaliserat: 15; hvarförutom Suomi blifvit godtgjordt för assisterande af »Grefve Berg» med 3 000konsekvensändrat/normaliserat (beroende af dispaschen) samt för assisterande af skeppet »Merkurius» 1 000konsekvensändrat/normaliserat (beroende af utsökning). Passagerare 1 689konsekvensändrat/normaliserat; collies 18 427konsekvensändrat/normaliserat. Suomi måste vid första uppresan gå förbi flera hamnar för is; stötte d. 12 Juni under lågt vatten på grund vid utgåendet från Uleåborg och måste lossa hela lasten; vid nedresan stötte det vid utgåendet från Räfsö på en klippa. – »Österbotten» gick d. 29 April till Stockholm för att fullständigt reparera skadan af påstötningen uti Jakobstads hamn; gjorde sedan 5 resor mellan S:t Pbg och Uleåborg, 2 mellan S:t Pbg och Vasa, 1 mellan Åbo och Stockholm samt en mellan Åbo och S:t Pbg och inseglade 23 459konsekvensändrat/normaliserat: 77. Passagerare 2 119konsekvensändrat/normaliserat, collies 29 270konsekvensändrat/normaliserat.

5 I förhållande till intraderne uppgifvas omkostnaderna utom bränsle, månadshyror, reparationer och utstyrsel på våren, å följande af bolagets fartyg besökta platser ha uppgått:**)Jemför anmärkning nedanför. i Torneå till 28 %, i Uleåborg 19⅓ %, Brahestad 9 %, GamlaCarleby 15½ %, Jakobstad 22 %, NyCarleby 33½ %, Vasa 17 ⅓ %, Kaskö 61 %, Kristinestad 19¼ %, Björneborg 15 %, Raumo 10½ %, Nystad 25 %, Helsingfors 34 %, S:t Petersburg 22 %, Reval 20½ %, Happsal 28 %, Riga 25 %, samt Åbo för Suomi 13 %, och för Österbotten 15 %, Medelprocent 23.

6 »Alexander II» har konsumerat brännmaterial för 13 018konsekvensändrat/normaliserat: 42 (16 220konsekvensändrat/normaliserat tunnor stenkol), hvilket gör 6 rub. 52 k. i timmen; »Grefve Berg» för 5 945konsekvensändrat/normaliserat: 81 eller 4: 97 i timmen; »Suomi» för 7 001konsekvensändrat/normaliserat: 77 eller 3: 96 timmen samt »Österbotten» för 7 767konsekvensändrat/normaliserat: 85 eller 4: 18 i timmen. Med inberäkning af öfriga kostnader visar sig, att hvarje timma fartyget legat under ånga har kostat; för »Alexander II» 16: 52; »Grefve Berg» 15: 97; Suomi» 12: 96; »Österbotten» 12: 68. – Å. U. anmärka härom med rätta: Då en tullman, en ångbåtsexpeditör eller kapten ser dessa ziffror för ögonen, borde han finna sanningen af ordspråket: »tid är penningar» och göra hvad på honom ankommer att förkorta uppehållen. – Årsberättelsen framhåller de fördelar tulldirektionen beviljat bolaget och hoppas en rättelse af återstående brister.

7 Efter afgifna förklaringar meddelades bestyrelsen fullkomlig decharge.

8 Magistraten i Brahestad har pålagt ångfartygen en pligt af 20 rub. s:r för hvarje gång de elda machinen vid bryggan i hamnen*)Synes vara en nog långt drifven försigtighet, som annorstädes aldrig kommer i fråga.. Kaptenerne förklarade att det, särdeles vid hårdt väder, ej lät sig göra att varpa ut fartyget, hvarföre lastning och lossning måste ske på redden. Beslöts att, derest ej Brahestad lemnar fartygen lämplig plats, skulle bestyrelsen ansöka hos regeringen att få förbigå denna stad.

9 Om separationsfrågan hade en mängd yttranden inkommit, hvälfvande sig dels kring bestyrelsens (förut i detta blad omnända) förslag, dels kring ett annat af landssekreteraren L. Pentzin, hvilket sednare skiljer sig från det förra hufvudsakligen deri, att fartygen beräknas såsom de stå bolaget till boks samt att statslånet bör falla ensamt på det separerade Österbottniska bolaget, för hvars ändamål det är gifvet. Ett vid aktionärernes sammanträde i Jakobstad fördt protokoll och ett annat dito vid ett sammanträde i Helsingfors anmäldes**)Det sistnämnda torde icke voterat för separation och hade följaktligen icke att göra med denna fråga.. Revisor A. W. Lundström begärde, att till en början alla, som önskade separation, måtte låta anteckna sig till protokollet. »Man väntade. Ingen röst höjde sig. Slutligen, då någon förundran häröfver yttrades, förmäldes af ett bland de främmande ombuden, att då troligen ingen ville gå in på hr Pentzins förslag, skulle frågan förfalla.» – Härpå anmälde hr Qvickström, att han för några af sina kommittenter hade i uppdrag att rösta för det Pentzinska förslaget, och hr Cajanus att äfven han hade samma uppdrag, med de modifikationer, som innehöllos i Jakodstadsprotokollet. Separationen förföll.

10 Med afseende å turerne beslöts att städerna Torneå, NyCarleby och Kaskö icke skulle anlöpas under nästa års seglation; Nystad och Raumo endast af det ena fartyget, och GamlaCarleby endast af det andra. Föröfrigt skulle »Suomi» och »Österbotten» hvarje resa anlöpa alla öfriga städer vid vestkusten. Enhälligt besköts att Rigaturerna skola fortsättas såsom hittills. Dock, om något fördelaktigt köpeanbud skulle göras bolaget, kunde ångarne »Alexander II» och »Grefve Berg» försäljas, såvida regeringens tillåtelse dertill kunde utverkas. Med afseende härå utsågs en komité, bestående af kommerseråderne Julin i Åbo, Wendelin i Kristinestad och Snellman G:son i Uleåborg samt konsul Björnberg i Björneborg, hvilken komité, i förening med den nya bestyrelsen, skulle äga att ansöka om regeringens tillåtelse och, i öfrigt, om försäljning i bolagets namn besluta. Skulle försäljning komma till stånd, så låge det i bolagets plan att, efter sig företeende omständigheter, anskaffa andra ångfartyg, hvilka för bolagets framtida planer vore lämpliga och då, men endast i sådant fall, afstå från Rigaturerna.

11 Beslöts att icke en resande kontrollör, utan bestyrelsens ledamöter skulle sjelfve göra nödiga resor i bolagets intresse, eller dertill utse lämplig person.

12 Hr J. W. Lillja har pr telegraf genom hr G. D. Hernmarck låtit förfråga om Riga ångfartygsbolag vore hugadt att köpa »Alexander II» och »Grefve Berg» samt erhållit det svar, att nämnde bolag beställer ett mindre fartyg à 10 000konsekvensändrat/normaliserat pund st., hvarföre ej kunde underhandlas om ett dyrare fartyg. Riga direktionens enskilda mening vore dock att, om »A. II» komme att försäljas, Rigabolaget borde reflektera på inköp, hvarom då bolagsstämma skulle sammankallas.

13 Komité nedsattes att revidera frakttaxorna. Den princip fastställdes, att städerna böra sjelfva bekosta magasiner för varuupplag, landningsbryggor m. m.

14 Det hvilande förslaget till nya stadgar diskuterades och antogs med några förändringar, hvaribland den, att Åbo icke vidare har uteslutande företräde som bestyrelsens säte, eller dess aktieägare som direktörer. I stället för 5 direktörer väljas numera endast 3 sådane och 2 suppleanter. Vid nu skedda direktörsval erhöll konsul J. Julin 1 255konsekvensändrat/normaliserat, handlanden G. A. Lindblom 1 209konsekvensändrat/normaliserat, bokhandlaren J. W. Lillja 1 141konsekvensändrat/normaliserat samt kapten O. R. Spoof 160 röster. Vid suppleantsvalet erhöll handlanden J. Thomé 1 200konsekvensändrat/normaliserat, kapten O. R. Spoof 1 085konsekvensändrat/normaliserat, mekanikus Erikson 160, kommerserådet Dahlström 30 och handlanden Brander 15 röster.

15 Hvarje aktionär kan numera föra talan för en femtedel af de vid stämman representerade aktier.

16 Beträffande bolagets finanser beslöts att utgifva|31 3| obligationer å 50 rubel s:r, löpande med 6 procents ränta, hvaraf årligen ett visst belopp borde till inlösen utlottas. Till en början utgifves erforderligt belopp för att betäcka de sväfvande skulderna och fartygens utrustning.

17 Anmärkningar.

18 Af relationen i Å. U. kan icke slutas till diskussionens förlopp. De befarade stormarna synas dock lyckligt ha uteblifvit. Det är icke första gången ombud kommit till Åbo med mycket rebelliska afsigter och dock vid besluten visat sig mycket fogliga.

19 Separationen bar vatten. Och så godt kunde det vara. Som sakerna nu stå, hade splittringen kunnat blifva betänklig för båda sidorna.

20 Den vigtigaste af de åsigter, som vi från början förfäktat och Å. U. bestridt, gick igenom vid bolagsstämman. Man beslöt att, om möjligt, försälja de större fartygen. Måtte det låta sig göra, ty det är hög tid. Det system bolaget härtills följt har, förnämligast genom dessa fartyg, ledt till en skuld af 258 000konsekvensändrat/normaliserat – säger 258 000konsekvensändrat/normaliserat rubel silfver – utöfver aktiekapitalet. De nominela tillgångarne nedsätta deficit till 35 000konsekvensändrat/normaliserat. Vi önska mer än vi hoppas, att den effektiva tillgången måste svara deremot.

21 Af Å. U:s kalkyler kan icke tydligt fattas, huruvida ränta och amortissement i dem ingå. Enligt den i H:fors Tidn. N:o 20 införda och härtills icke bestridda kalkyl, skulle »Alexander II», efter afdrag af nämnde ränta och amortissement med öfriga kostnader samt full assurans, af en brutto inkomst stor 42 782konsekvensändrat/normaliserat: 94 icke lemna större behållning än 2 405konsekvensändrat/normaliserat: 44. Lägges härtill en besparing af halfva assuransen – en vådlig besparing, som synes af »Grefve Berg» – så stiger likväl 1859 års verkliga nettobehållning för Alexander II på Rigalinien icke högre än till 4 824konsekvensändrat/normaliserat: 39. Årets vinst för detta fartyg upptages emellertid till 11 585konsekvensändrat/normaliserat: 53. Kanske torde Å. U. benäget förklara oss denna rebus.

22 För den händelse att fartygen icke kunna med fördel försäljas, kommer bolaget fortfarande att anlita sin beprisade Rigabalsam. På denna punkt äro vi slagne vid bolagsstämman. Återstår att se om vi äfven blifva slagne i nästföljande bokslut.

23 Linien Stockholm-Petersburg kommer icke i fråga för bolagets fartyg. Ångf. Furst Menschikoff lärer alltså ännu ett år få efter förmåga lunka »Aura» i spåren. Eller har man i Åbo redan beställt ett nytt fartyg?

24 Torneå, NyCarleby och Kaskö uteslutas från turerna nästa sommar. Detta synes oss hvarken rättvist eller ädelt handladt. Bolagets ändamål har otvifvelaktigt varit att bereda hela linien, sålunda äfven dessa städer, en efterlängtad kommunikation. I denna förhoppning hafva de tecknat aktier och beräknat affärer. Och nu uteslutas de genom ett maktspråk från all direkt kommunikation.

25 Den beräkning, på hvilken detta maktspråk stöder sig, är dessutom, i vissa delar, haltande. På tre turer under en sommar (till Torneå) kan ingen säker beräkning grundas. NyCarleby anlöptes endast af ångf. Österbotten, hvarföre en del af ortens passagerare och fraktgods gingo till Jakobstad, för att passa på Suomis turer. Hvad åter Kaskö angår, anlöptes denna ort af båda ångfartygen, hvilket påtagligen var för mycket och måste gifva förlust.

26 Än mera oriktig och vilseledande är procentberäkningen för Helsingfors’ trafik. Enhvar känner att Österb. bolagets fartyg vår och höst hitkommit så fullastade från Petersburg, att högst ringa, stundom allsintet fraktgods härifrån kunnat medtagas norrut. Gång efter gång har man sett ångfartygsbryggan ligga uppfylld med sådant afvisadt gods. Att nu, förutom den häraf åstadkomna förtret och förlust, bygga derpå en beräkning, hvarigenom Helsingfors trafik föregifves vara en bland de minst lönande, är i alla afseenden obefogadt. Kanske finna Å. U. skäl att justera uppgifterna, såvidt de röra H:fors och nästförenämnde orter.

27 I allmänhet måste det förvåna, att den indirekta behållningen af en kommunikation, som i hög grad lifvar vestfinska liniens trafik och gagnar den enskilde aktionären, icke tages i någon beräkning. Man må i formen af ett vanligt bokslut uppföra så eller så mycket på vinstkonto af Rigalinien och deremot debitera ångf. Österbotten för en förlust af 37 rubel 38 kop. Den verkliga behållningen af sistnämnde fartyg ställer sig dock ojemförligt högre, än för sjelfva »Alexander II».konsekvensändrat/normaliserat Den indirekta vinsten är bolagets verkliga ändamål. Vore det ej så, skulle statsbidraget aldrig kommit i fråga. Och särskildt för Åbo måste den indirekta behållningen vara hufvudsak.

28 Med strykandet från stadgarna af Åbos supremati vinnes en frihet, hvilken icke minst faller Åbo sjelf till godo. Det är sannolikt att valet än vidare faller på denna ort. Men det sker numera utan tvång, och bolagets valrätt, med åtföljande korrektiv, är de jure betryggad.

29 Som ett välkommet intermezzo i de allvarsama förhandlingarna afhördes ett privat andragande från Helsingfors, af innehåll att direktionen måtte »stå öfver allt så kalladt tidningsgnäll» samt att »välloflige redaktionen för Åbo Und:r måtte vänligen anmodas att i bolagets angelägenheter undvika all polemik med tidningar af ensidiga tendenser».konsekvensändrat/normaliserat – Förslaget väckte synnerlig munterhet.

 

 

  1. *)Skillnaden mellan aktiekapitalet 1859 och 1860 härrör, enligt Å. U., deraf, att de osålda aktierna icke 1859 äro upptagne som tillgång och deras motsvarande värde icke heller observerats bland passiva.
  2. **)Jemför anmärkning nedanför.
  3. *)Synes vara en nog långt drifven försigtighet, som annorstädes aldrig kommer i fråga.
  4. **)Det sistnämnda torde icke voterat för separation och hade följaktligen icke att göra med denna fråga.

Kommentar

Det finns inga kommentarer till de enskilda artiklarna och artikelserierna i delutgåvan.

Faksimil